براندازی نرم و بسته تر شدن فضای اجتماعی قبل از انتخابات

ما به گونه ایی عادت کرده ایم که قبل از هر انتخابات ریاست جمهوری، به علت تحرک گسترده جناحهای سیاسی فضای اجتماعی کشور هم به مراتب بسته تر از گذشته شود. هر چند امسال فضا زودتر از دوره های گذشته بسته شد وقتی گشت های ارشاد و گردانهای بسیج با حضور آشکار خود در سطح شهر جو را به صورت حکومت نظامی درآوردند.

روزهای گذشته هم این فضا با اعلام دو خبر دیگر بسته تر شد. 1- دستگیری چند تن به اتهام براندازی نرم و 2- پاکسازی نرم در نیروهای انتظامی.

خب براندازی نرم یا همان انقلاب مخملی چیزی است که مسئولین نظام به بهانه آن تمام کسانی را هم که مخالف سیاستهای حاکم هستند ولی سعی دارند تا با ترویج آگاهی و اندیشه به جای مبازره مسلحانه و انقلاب (براندازی سخت) ساختار سیاسی-اجتماعی کشور را اصلاح کنند را به نوعی ساکت کند. جالب این است که مسئولین ما حتی بدحجابی و اعتیاد را هم در رسته براندازی نرم دسته بندی می کنند، چیزی که خود آسیب اجتماعی است و معلول سیاستهای غلط اجتماعی مسئولین.

و دوم پاکسازی نرم در نیروهای انتظامی. آنگونه که پیداست افرادی در نیروهای انتظامی هستند که اوامر بالادستی های خود را بخصوص در سرکوب مردم تاب نمی آورند و چون اینها خود از افراد سابقه دار نیروی انتظامی هستند لذا با دخالت و لابی کردن گاه گاهی توان مقابله با اوامر دست بالایی خود را دارد. پس تا قبل از انتخابات باید نیروهای انتظامی را از این افراد پاکسازی کرد و جای آنها را با نیروهای مخلص بسیجی پر کرد. احمدی مقدم فرمانده نیروهای انتظامی سال گذشته در چنین روزهایی اعلام کرد که سعی دارند تا سال آینده (یعنی امسال) صددرصد جذب نیرو در نیروهای انتظامی را از بین نیروهای بسیج انجام دهند. خب این یعنی پاکسازی از نوع نرم آن! برای همه ما هم واضح است که کارکرد بسیج در جامعه چیست، مقابله با ناآرامی، اغتشاش و …. و یکی دیگر از کارکردهای جدید آن دفاع از اصولگرایی است، آن هم قبل از انتخابات. فرمانده سپاه محمد علی جعفری در اینباره گفته:

امروز پس از گذشت سالها مرزهای سیاسی در داخل کشور به هم ریخته وما در هر مقطع شاهد تغییر و تحولاتی بوده ایم. زمانی گروههایی با عنوان های چپ و راست، نیروهای ارزشی و غیر ارزشی وجود داشتند اما امروز ما شاهد جریان کامل تری به نام اصولگرایی هستیم که شکل گیری این جریان بعد از 27 سال، انقلاب در انقلاب است.
امروز اقشار مختلف جامعه به خصوص بسیجیان وظیفه‌ای سنگین بر عهده دارند و آن مراقبت کردن از این جریان و از بین بردن ضعف‌های موجود در جبهه اصولگرایی است.

درست است که این فرمانده بعد از گشترس این خبر آن را اصلاح کرد (و به نوعی تکذیب) ولی خب ما با اینگونه سیاستها هم آشنا هستیم. در ادامه این سیاستها هم ماه گذشته احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی های انتظامی اعلام کرد که حفظ امنیت محله ها به بسیج واگذار می شود. وی گفت: «در جلسات کاربردی که با فرماندهان بسيج و سپاه داشتيم نوع ماموريت بسيج در برقراری امنيت محله ها مشخص شده و از اين پس نيروهای بسيجی با حضور در محله ها و گشت زنی به رصد موارد مشکوک خواهند پرداخت.» همزمان با اعلام رادان حسين طائب، فرمانده بسيج، روز يکشنبه با اعلام سازماندهی 13 میلیون و 639 هزار نیروی بسیجی به خبرگزاری دانشجویان ایران، «ايسنا» گفت:

« تحويل سلاح و تجهيزات به نيروهای بسيج حاضر در طرح امنيت پايدار آغاز شده است. اين نيروها بنای به کارگيری از تجهيزات و سلاح ندارند و برای اينکه بتوانند پشتيبانی دفاعی برای خود داشته باشند اين تجهيزات در اختيار آنها قرار می گيرد.»


وی به جزئيات تجهيزات و اسلحه هايی که به بسيجيان برای برقرار گشت در محله ها اشاره ای نکرد اما گفت « تجهيزات ، از ابزارهای مورد نياز و متناسب با هر منطقه در اختيار نيروها قرار خواهد گرفت تا اين طرح در  دو هزار حوزه بسيج در سراسر کشور به اجرا در آيد.»

حالا تنگ تر شد فضای کشور به رسانه ها هم رسیده و با توقیف هفته نامه شهروند امروز و روزنامه کارگزاران، امروز مصباح یزدی به رسانه های دولتی هم انتقاد کرده و گفته یک رسانه دولتی قابل اعتماد هم نداریم. به نظر می رسد که با نزدیکتر شدن انتخابات پاکسازی هایی هم در رسانه های چاپی و دیداری و شنیداری هم در شرف وقوع است. این تغییرات از سال گذشته در رادیوهای دولتی آغاز شده و امسال گویی به صدا و سیما و روزنامه های دولتی نیز سرایت کند.

پس حداقل تا برگذاری انتخابات باید شاهد گشتهای عملیاتی بسیج در سراسر کشور باشیم. در این میان نیروهای پلیس نیز در قالب رزمایش «امنیت و آرامش» در شهر حضور یافتند تا بتوانند در حفظ امنیت! به برادران سپاهی و بسیجی خود یاری رسانند.

دیروز هم وزیر اطلاعات اعلام کرد «عوامل براندازی نرم را شناسايی و برحسب ضرورت دستگير مي‌كنيم».

تا این ضرورت و نوع شناسایی را چگونه تعریف کنیم.

بیان دیدگاه